Fysioterapi/HMT

HMT står for Holistisk Manuelmedicinsk Terapi. I HMT anskuer man kroppen som ’en helhed’ heraf ordet holistisk (helhedsorienteret). Krop, sind, fysiologi inkluderes i behandlingen, alt efter behov.

HMT – hvad er det?

Der arbejdes i HMT med flere typer af dybdegående diagnostiske værktøjer, såvel som fysioterapeutiske undersøgelsesmetoder, herunder:

• kinesiologisk diagnostik
  • udvidet biomekaniske undersøgelser
  • undersøgelse efter den bio-psyko-sociale model
  • biosystemisk kinesiologisk undersøgelse
  • neurofysiologisk undersøgelse

Dette blotlægger sandsynlige årsagssammenhænge, hvilket gør komplekse symptomer og problemstillinger mere håndgribelige og overskuelige, når der skal besluttes og iværksættes den bedste handleplan.

Det betyder at HMT kan afdække og afhjælpe mange symptomer og problematikker ved at skabe bevidsthed og bibringe kropslig balance.

Det kan blandt andet være:

• Smerter, akutte og kroniske
  • Muskelspændinger og led problemer, herunder:
  • Nakke
  • Hovedpine
  • Kæbe
  • Hals
  • Bryst og brystryg
  • Skuldre
  • Arme
  • Albuer
  • Håndled
  • Ryg
  • Hofter
  • Knæ
  • Ankler og fødder
  • Sportsskader (forebyggelse og restitution)
  • Graviditet, samt bækkenproblematikker (Gyn Obs.)
  • Migræne
  • Piskesmæld/hjernerystelse
  • Autoimmune lidelser og afledte problematikker
  • Emotionelle problematikker – herunder stress, angst, udbrændthed, samlivsproblematikker samt seksuelle udfordringer
  • Livsstilsproblematikker
  • Fordøjelsesproblemer
  • Søvnløshed og søvnforstyrrelser.

Fysioterapi/HMT

Der behandles manuelt med manipulationer, mobiliseringer, myofascial release, bindevævsmassage, MET muscle energy techniques, triggerpunktsbehandling, dry cupping, FIT (far Infrared Technology), SAM (Sleep awarenes monitoring) breath work (vejrtrækningsteknikker).

Der behandles også med samtaleterapi og emotionel body mapping, gennem psyko-kinesiologisk undersøgelse og psykoedukativ fysioterapi.

Der arbejdes ligeledes med træningsterapi og træningsplanlægning samt holdtræning.