Bækken & hofte

Bækken og hofte området er den del af kroppen som er mest involveret i gangbevægelse og vægtbæren af kroppen

Smerte omkring bækken og hofte

Det er fundamentet for vores rygsøjle og udfører komplicerede bevægemønstrer uden at vi tænker over det. Problemer i dette område vil potentielt kunne afstedkomme gener og skader i alle andre dele af bevægeapparatet.

Bækkenpartiet og hofteleddene er 5 store led (3 bækkenled og 2 hofteled) som udgør fundamentet for vores rygsøjle. Komplicerede bevægemønstrer ved almindelig gang, løb, løft osv. udføres i bækkenpartiet alt imens vægten af vores overkrop skal fordeles, helt uden at vi tænker over det. Problemer i dette område vil derfor potentielt kunne afstedkomme gener og skader i alle andre dele af bevægeapparatet.

Under graviditeten ændres kvindens vegetative funktioner, heriblandt hormonbalance og vægtbelastningen forøges og forskydes i udpræget grad, i løbet af kort tid.

De hormonelle ændringer med betydning for bækkenet inkluderer blandt andet udskillelsen af hormonet relaxin som forbereder bækkenet på fødslen og den udvidelse af bækkenet, som fødslen kræver. Det er således et hormon, som blødgør ledbånd og derved løsner leddene til større bevægelighed. Da dette sker samtidig med en hurtig og betragtelig vægtforøgelse sker det, at et eller flere af bækkenets led bliver for ”løse”. Således opstår tilstanden kaldet bækkenløsning ofte.

En anden vigtigt hormonel forandring med betydning for bækkenet er østrogen balancen. Akkumulering af østrogen i ledfladerne forøger også følsomheden i bækkenleddene. Den unaturligt høje følsomhed skaber ustabilitet omkring leddet og derned potentialet for bækkenløsning.

Bækkenløsning er forbundet med en meget akut smerte ved vægtbærende aktivitet (dvs. stående, gående eller enhver anden aktivitet, som foregår på fødderne). Den mest akutte smerte stammer oftest fra SI leddet mellem korsbenet og hofteskålen. Smerten kan føles i balden, på forsiden af låret, i lysken, i baglåret og/eller over SI leddet (umiddelbart under ”smilehullerne” nederst i lænden).

Den mest almindelige behandling af denne lidelse er hvile og sengeleje i den resterende del af graviditeten. Dette er dog ikke optimalt for hverken foster eller moder, og hvis det er muligt, skal det undgås.

Kiropraktoren behandler naturligvis ikke de hypermobile led med manipulationer, men søger snarer at stabilisere de hypermobile led og frigøre de fastlåste led. Dette sker ved at balancere muskelfunktionen ved specifik massage og øvelser, ved at stabilisere leddet med et såkaldt trokanterbælte, samt at stimulere leddet til at genfinde den normale stilling og funktion.

Det er ikke altid nemt og kræver samarbejde og tålmodighed, da kroppen har konstant vægtforøgelse og hormonforandringerne imod sig. Ofte må behandlingen fortsætte med kortere eller længere intervaller helt op til fødslen.

Yderligere relevante spørgsmål angående bækkenløsning kan rettes til info@kiropraxis.dk

Symfyseløsning minder meget om bækkenløsningsproblemet. Det opstår primært hos gravide kvinder på grund af hormonelle forandringer (der udskilles store mængder af hormonet relaxin som forøger elasticiteten af ledbånd og ledkapsler og østrogenbalancen ændres med potentiel ophobning af østrogen i bækkenleddet hviklet forøger følsomheden umaturligt meget), samt vægtforøgelsen.

Symfyseleddet kan løsne sig og derved skrider ledfladerne i forhold til hinanden. Dette forårsager akut skarp smerte i og omkring leddet. Muskulaturen omkring leddet overbelastes og der opstår en kronisk forstrækning af muskelfibrene og inflammation af muskeltilhæftningen. Ved vægtbærende aktivitet og belastning af symfyseleddet (ved store skridt ex.vis) opleves en skarp smerte.

Ofte kommer symfyseløsning samtidig med bækkenløsning. Se yderligere relevante oplysninger under bækkenløsning.

Yderligere relevante spørgsmål angående symfyseløsning kan rettes til info@kiropraxis.dk

Mange mennesker kalder smerter over sakro-iliaca leddet for hoftesmerter. Sacro-iliaca leddet og hofteleddet er imidlertid ikke det samme.

Smerter fra sakro-iliaca leddet føles primært over ”smilehullerne”, medens hofteleds-smerter føles enten i lysken eller i sæderegionen. Til tider føles smerten også i låret (enten for- eller bagside).

Smerter i hofteleddet er oftest et tegn på at leddet belastes skævt. Dette giver umiddelbart problemer med smerter, men værre er det at kronisk (dvs. langvarig) skæv belastning betyder forøget slidtage på led-kapsel, -bånd og – flader og er et stadie af slidgigt. Derfor er det meget vigtigt, at funktionsforstyrrelsen elimineres.

Kiropraktoren vil analysere, hvad der er årsag til at hoften ikke belastes korrekt. Det kan være forskydninger eller ledfastlåsninger i lænderygsøjlen, det kan være skævheder i bækkenet, eller det kan være overbelastningsskader i muskulaturen omkring hoften. Sjældnere stammer problemet fra knæet, anklen eller foden. Er der en vridning eller en dårligt helet skade i et eller flere af disse led, vil det betyde, at der er en unaturlig drejning og belastning op igennem lårbensknoglen, og derved belastes hofteleddet skævt, med smerter og nedslidning til følge. Stammer smerterne imidlertid fra sakro-iliacaleddet bedes læseren se under bækkenforskydning.

Yderligere relevante spørgsmål angående hoftesmerter kan rettes til info@kiropraxis.dk

Alternativt kan du komme forbi vores klinik på Østerbro.