Akut smerte

Har du fået en akut skade skal du i første omgang tage stilling til, om det er noget, der kan blive forværret, hvis det ikke bliver behandlet straks

I denne kategori skal du være ekstra opmærksom, hvis der er tale om slag på hovedet med efterfølgende kvalme, svimmelhed, hovedpine, opkast, synsforstyrrelser, tab af bevidsthed og andre neurologiske symptomer. Det kan i så tilfælde være livsvigtigt at søge læge eller skadestue indenfor kort tid (timer). Ligeledes er der skader på nedre ryg, som kan udløse neurologiske symptomer, der kan være mere alarmerende end andre.

Disse er vandladningsproblemer (man føler, at man skal tisse, men kan ikke), afføringsinkontinens (svært ved at kontrollere afføring) og ridebukseanestæsi (følelsesløshed i skridtet). Et eller flere af disse kunne være tegn på cauda equina syndrom, som er forsnævring af rygmarvskanalen grundet eksempelvis en stor diskusprolaps.

Er der tale om mindre alarmerende symptomer såsom blot smerter i enten led eller muskulatur, opstået efter en overbelastning som du er bekendt med, så vær opmærksom på, at kroppens nervesystem ofte har en noget overdimensioneret reaktion på en skade og oftest er graden af smerte ikke et signal om, hvor alvorlig skaden er.

Har du skadet et led eller en muskel, opstår der hævelse, rødme, varme og smerte. Dette er et udtryk for inflammation. Inflammation er det første skridt til heling. Tidligere anbefalede man at lægge is på straks. Nyere forskning fortæller at de første 3 dages inflammation faktisk er godt for helingsprocessen. I denne del af processen er det et godt råd at holde leddet i bevægelse, men være opmærksom på at undgå smertefulde bevægelser. Samtidig kan det anbefales at sørge for at være godt dækket ind med Omega 3 fedtsyrer (fiskeolie), da du derved mindsker risikoen for at den akutte inflammation skal blive kronisk.

Er der fortsat inflammations-tegn (rødme, hævelse, varme og akut smerte) efter 3 dage, er det en god ide er at lægge is på. Det anbefales 15 minutter, op til 1 gang i timen. Læg et tyndt stykke stof imellem hud og is, så du ikke skader huden. Det skal føles koldt i 1-2 minutter, hvorefter det bliver følelsesløst. Is mindsker gennemstrømning af blod (og dermed blødning i vævet), det mindsker hyppigheden af smerteimpulser i nervesystemet (og dermed smerten) og virker i øvrigt antiinflammatorisk.

Sørg fortsat for at undgå bevægelser som forårsager smerte, men vær samtidig klar over, at oftest heler skaden hurtigere og bedre, hvis området bevæges (smertefrit).

Det anbefales af sundhedsstyrelsen at tage NSAID (nonsteroidal anti inflammatory drugs) såsom Panodil og Ipren. Dette er naturligvis ikke tilfældet, hvis du har en sygdom, hvor du ikke tåler den slags eller tager medicin, som gør at kombinationen forvolder skade. Generelt anbefaler vi ikke NSAID i de første 3 dage, da det potentielt forstyrrer helingen.

Er smerten ikke væk efter 2-3 dage, er du i tvivl om, hvorvidt det skal behandles/udredes, eller vil du bare gerne sikre dig, at alt er ok, så opsøg en kompetent sundhedsperson. Strækker symptomerne sig ud over 4 dage, så læs under ”kroniske smerter” om, hvorfor du ikke blot skal afvente at smerten forsvinder.

Kiropraxis.dk
Lyngbyvej 43
2100 København Ø
T: 40 70 40 70

M: info@kiropraxis.dk

Telefontid for tidsbestilling fra 8:00-18 alle hverdage, og lørdag 9-13

Afbud skal meldes senest dagen før inden kl. 15.

Find os

Følg os

Nyhedsbrev

Kiropraxis sender løbende nyhedsbreve - tilmeld dig her: