Skulderluksation

Dislokation af skulderen betyder, at skulderen går af led. Skulderen kan gå helt eller delvist af led.

Skulderluksation

Ved dislokation opstår der skade på ledkapslen i skulderleddet, samt ustabilitet (hypermobilitet). Ved den fuldstændige skulderdislokation er det nødvendigt snarest muligt at få skulderleddet på plads igen, da der ellers kan opstå uoprettelige skader på nerverne omkring skulderen. Skulderen sættes på plads ved en særlig manøvre, som kun bør udføres af personel med erfaring deri. Er skulderen gået helt af led, vil der oftest efterfølgende være problemer med tilbagevendende delvis skulderdislokation.

Ved den tilbagevendende delvise skulderdislokation har patienten ofte bemærket en ”klikkende” følelse i skulderleddet og tilbagevendende kort- eller langvarig akut skuldersmerte, som følges af diffus og generel ømhed i skulder regionen. Den traditionelle behandling af dette problem er operation, hvor et nyt ledbånd indopereres og/eller skålen som overarmsknoglens hoved sidder i gøres dybere.

Konservativ manuel behandling er naturligvis at foretrække, da operation bør være sidste udvej. Den manuelle behandling rettes mod at genskabe en bedre muskelfunktion til styring af skulderens bevægelser. Et led stabiliseres principielt af ledbånd og kapsel, samt muskler. Er der sket skade på ledbånd eller – kapsel, må der skabes yderligere stabilisering af muskulaturen, så den kan overtage noget af den stabiliserende rolle. Meget ofte er det brystmuskulaturen, som er involveret.

En gammel skade på muskulaturen i og omkring skulderen kan også være årsag til kronisk overbelastning af ledbånd og – kapsel og derved kimen til problemet med tilbagevendende dislokation af skulderen.

Yderligere relevante spørgsmål angående dislokation af skulderen eller forstadier dertil kan rettes til info@kiropraxis.dk