Nakkespændinger

Spændinger i nakkemuskulaturen og deraf følgende tendens til nakkestivhed kan have mange årsager.

Nakkespændinger

Er årsagen til nakkespændingerne eksempelvis stress på arbejdet og deraf afledte psykisk relaterede spændinger, vil massage, øvelser og manipulationsbehandling naturligvis ikke gøre noget ved årsagen. Men der er sjældent kun én årsag til udviklingen af nakke-skulder spændinger. Det psykiske stress kan være den udløsende faktor og funktionelle og/eller anatomiske faktorer, som disponerer en person til nakkespændinger kan afhjælpes ved kiropraktisk behandling.

Sagt med andre ord: En nakke, som grundlæggende fungerer normalt, hvad angår muskel- og ledfunktion vil have mindre tendens til at blive anspændt ved psykiske og/eller fysiske belastninger. Til anskuelse heraf kan man fundere lidt over, at det jo ikke er alle med den samme psykiske/fysiske belastning, som udvikler nakkestivhed.

Arbejdsstillinger er naturligvis en faktor, der bør ses nærmere på ved tendens til nakkestivhed, særligt ved skærmarbejde og lignende.

Yderligere relevante spørgsmål angående tendens til nakkestivhed/nakkespændinger kan rettes til info@kiropraxis.dk