Skinnebensbetændelse

Skinnebensbetændelse er en meget generende lidelse som primært rammer løbere.

Skinnebensbetændelse

Smerterne kommer af en inflammatorisk (betændelse uden pus) tilstand i muskel-tilhæftningerne på skinnebensknoglen. Inflammationen opstår typisk på grund af overbelastning, hvor trækket på muskelfibrene, som hæfter i knoglehinden er for stort eller skævt. Denne overbelastning kan opstå på grund af sko med for ringe stødabsorbtion, løb på for hårdt underlag, løb på for store stigninger, løb uden tilstrækkelig opvarmning, for hurtig opstart med løbetræning, utilstrækkeligt behandlede ankelforstuvninger (se dette), platfodethed, dårlig ledfunktion i fodrods – eller ankelled for at nævne de mest almindelige.

Tillige er skinnebensbetændelse meget ofte relateret til dårlig lymfedræning i underbenet. Behandlingen består i at eliminere den eller de af disse årsager som måtte være relevant i det enkelte tilfælde samt at løsne infiltrationerne op omkring muskulaturen med meget dyb massage. Desuden vil hvile være nødvendig i en periode (dvs. pause fra træning).

Yderligere relevante spørgsmål angående skinnebensbetændelse kan rettes til info@kiropraxis.dk