Iskiassmerter

Iskiassmerter

Iskiassmerter er en fællesbetegnelse for alle de tilstande, som er karakteriseret at smerter stammende fra iskiasnerven. Smerterne skyldes såkaldt rodtryk, hvilket vil sige, at noget trykker på nervefibrene, hvorfor de sender smertesignaler til hjernen.

Ved rodtryk er der oftest også forringet styring af muskulaturen omkring underben og ankel i størrer eller mindre grad. Mest klassisk er “dropfod” hvor det er svært eller umuligt for vedkommende at gå på hæle eller tæer og det kan lyde “klaskende” fra forføden når man går.

Smerterne føles oftest udstrålende fra sæderegionen til bagsiden af låret og til tider ud til læggen og foden. Der er imidlertid mange muligheder for, hvor og i hvor stor udstrækning smerten føles.

Smertetypen kan også variere, men er typisk meget jagende og veldefineret i sin udstrækning. Smerten kan være kombineret med føleforstyrrelser (følelsesløshed, forøget følsomhed, prikken eller summen) i området.

For yderligere information om, hvilke forskellige muligheder, der kan være årsag til rodtrykket, samt hvad årsagen til og behandlingen for disse er se Bækkenløsning,, SI-leds dysfunktion, Piriformissyndrom, Spændinger og infiltrationer i sædemuskulaturen og lumbago.

Yderligere relevante spørgsmål angående iskias smerter kan rettes til info@kiropraxis.dk