Hoftesmerter

Mange mennesker kalder smerter over sakro-iliaca leddet for hoftesmerter. Sacro-iliaca leddet og hofteleddet er imidlertid ikke det samme.

Hoftesmerter

Smerter fra sakro-iliaca leddet føles primært over ”smilehullerne”, medens hofteleds-smerter føles enten i lysken eller i sæderegionen. Til tider føles smerten også i låret (enten for- eller bagside).

Smerter i hofteleddet er oftest et tegn på at leddet belastes skævt. Dette giver umiddelbart problemer med smerter, men værre er det at kronisk (dvs. langvarig) skæv belastning betyder forøget slidtage på led-kapsel, -bånd og – flader og er et stadie af slidgigt. Derfor er det meget vigtigt, at funktionsforstyrrelsen elimineres.

Kiropraktoren vil analysere, hvad der er årsag til at hoften ikke belastes korrekt. Det kan være forskydninger eller ledfastlåsninger i lænderygsøjlen, det kan være skævheder i bækkenet, eller det kan være overbelastningsskader i muskulaturen omkring hoften. Sjældnere stammer problemet fra knæet, anklen eller foden. Er der en vridning eller en dårligt helet skade i et eller flere af disse led, vil det betyde, at der er en unaturlig drejning og belastning op igennem lårbensknoglen, og derved belastes hofteleddet skævt, med smerter og nedslidning til følge. Stammer smerterne imidlertid fra sakro-iliacaleddet bedes læseren se under spændinger i lænderegionen.

Yderligere relevante spørgsmål angående hoftesmerter kan rettes til info@kiropraxis.dk