Ledbåndsskade

Der er fire ledbånd i og omkring knæet. To ledbånd på siderne af knæet (collaterale ledbånd eller sideledbånd), og to skrå ledbånd (korsbåndene) inde i knæet.

Ledbåndsskade

Ledbåndene forhindrer bevægelse af leddet udover det hensigtsmæssige, og virker stabiliserende ved at holde leddet på plads.

Alle fire ledbånd skal være intakte, ellers forsvinder stabiliteten i knæet i den bevægelse som ledbåndet skal kontrollere. Konsekvensen er smerter i knæet, og fremskreden nedslidning af knæet.

Skaden opstår næsten altid ved sportsskade eller fald. Som ved menisk-skader (se dette) kan man være disponeret til skaden hvis muskulær styring og kontrol ikke er intakt.

Behandling består i begyndelsen (1-5 dage) af is, ro/hvile (dvs ingen smerteprovokerende bevægelser og belastninger), kompression (støttebind), samt elevation (benet over hjertehøjde siddende eller liggende). Derefter påbegyndes genoptræning ved styrketræning af lår og lægmuskulatur, funktionelle øvelser til at gen etablere god neurologisk kontrol, samt massage og manipulation af involverede muskler og led.. Vær varsom ved bøjning af knæet, hop og drejning af knæet.

Yderligere relevante spørgsmål angående ledbåndsskade i knæet kan rettes til info@kiropraxis.dk