Tennisalbue

Tennisalbue er et populært udtryk for inflammation (dvs. betændelse) omkring muskeltilhæftningen på ydersiden af albuen.

Tennisalbue

Det er ikke kun tennisspillere, som kan lide af denne tilstand. Betændelsen opstår ved overbelastning af tilhæftningen. Enten ved en enkeltstående overbelastning, eller ved gentagne vedvarende overbelastninger (eksempelvis ved forkerte arbejdsstillinger).

En muskel hæfter til knoglen ved små fibre (såkaldte Sharpey´s fibre). Ved overbelastning opstår der et for kraftigt træk på disse fibre, hvor de hæfter i knoglen og et lille mellemrum opstår under den øverste knoglehinde (periostium). I dette hulrum udvikles betændelsen, som giver smerterne. Det er svært for denne tilstand at bedres, fordi området skal have absolut ro. Ethvert træk på muskelfibrene vil provokere betændelse og tilbagefald af tilstanden.

Behandlingen består udover ro (som opnås ved at fordele belastningen af trækket ved brug af specielt konstruerede støttebind) af specifik massage af de muskler, som ikke fungerer optimalt omkring albuen, samt anti-inflammatorisk (dvs. betændelseshæmmende) behandling, både lokalt (ved creme) og oralt (piller). Akupunktur kan være meget effektivt ligesom der er forskellige øvelser som kan anbefales.

Det kan til tider være nødvendigt med blokadebehandling af området, men virkningen er kun midlertidig, hvis ikke funktionsforstyrrelsen elimineres (dvs. muskler og led skal fungere optimalt). Det skal i øvrigt bemærkes, at en vis grad af celledød i det blokadebehandlede væv må påregnes, og mere end tre til fire blokadebehandlinger i et område, i løbet af et liv, indebærer irreversibel (dvs. uoprettelig) skade på vævet. Inflammationen kan altså nedbringes med blokadebehandling, men muskler, sener og ledbånd svækkes.

Yderligere relevante spørgsmål angående tennisalbue eller forstadier dertil kan rettes til info@kiropraxis.dk