Facetledssyndrom

Facetledssyndrom er en hyppigt forekommende lidelse, som de fleste vil referere til som ”hold i ryggen, mellem skulderbladene”.

Facetledssyndrom

Det karakteriseres af en pludseligt opstået fastlåsning af et eller flere led i brysthvirvelsøjlen, som giver akut smerte og kraftige muskelspændinger i området imellem skulderbladene, forværret ved stort set enhver bevægelse og ofte også ved vejrtrækning og hosten/nysen/grinen. Patienten fortæller ofte, at det føles som at have “en kniv i ryggen”.

Trods de til tider intense smerter er det normalt ikke nogen alvorlig eller kompliceret lidelse. Smerterne stammer fra et fastlåst og hævet led, det såkaldte facetled. Da leddet er hævet stiger trykket i leddet markant og enhver bevægelse eller forøget sammentrykning af ledfladerne får smertereceptorerne i ledkapslen og det omkringliggende væv til at sende signaler om smerte til hjernen. Hjernen svarer ved at begrænse yderligere bevægelse i området ved muskelsammentrækning af den omkringliggende muskulatur. Således ledsages ledfastlåsningen meget hurtigt af spændinger i muskulaturen.

Målet med den kiropraktiske behandling er at løsne det fastlåste led ved manipulation samt at afslappe muskulaturen ved massage. og øvelser.

Symptomerne ved facetledssyndrom fortager sig til tider af sig selv, men er problemet ikke forsvundet indenfor et par dage eller er problemet tilbagevendende, bør kiropraktoren opsøges, da et ellers simpelt problem kan blive kompliceret. Dette fordi de meget kraftige muskelspændinger hurtigt spreder sig og involverer flere og flere muskler, hvilket kan besværliggøre manipulationsbehandlingen og nødvendiggøre et længere og mere omfattende behandlingsforløb.

Yderligere relevante spørgsmål angående thorakalt facetledssyndrom kan rettes til info@kiropraxis.dk