Frossen skulder

Frossen skulder

En betændelsestilstand (inflammation) i ledkapslen mellem overarmsknoglen (humerus) og skulderbladet (skapula). Denne betændelsestilstand forårsager fortykkelse og sammentrækning af ledkapslen, hvorved ledvolumen formindskes (ned til 25 – 30 % af det normale). Resultatet er nedsat bevægelighed af leddet, samt smerte i leddet ved bevægelse. Eksempelvis er der typisk problemer med at få armen om på ryggen grundet smerte, når man tager f.eks. jakke på. Midaldrende kvinder rammes oftest. Det er ikke blevet påvist med sikkerhed, hvad der er årsagen til frossen skulder. Der er fremsat hypoteser om at den selvantændte inflammation (betændelse) er forårsaget af en autoimmun reaktion i immunforsvaret.

Sædvanligvis begynder og forværres generne gradvist. Til tider opstår tilstanden pludseligt. Generne udvikler sig fra at være smerte til nedsat bevægelighed. Udviklingen af tilstanden fra først til sidst kan strække sig over helt op til et par år. Til tider forsvinder bevægelsesreduktionen aldrig fuldstændig.

Det kan tænkes at årsagen til udviklingen af den frosne skulder i de fleste tilfælde skal findes i kronisk, dvs. langvarig, dårlig funktion og kontrol af en eller flere af musklerne omkring skulderleddet. Dette skaber en skæv belastning af leddet (ledkapslen, ledbånd, muskeltilhæftninger etc.), som derved gradvist bliver mere fibrøst (arvæv) og mindre fleksibelt. Derved er den rette situation skabt for, at en tilsyneladende banal bevægelse kan ”gå skævt” og skaden og inflammationen i ledkapslen opstår. I de tilfælde har den frosne skulder altså et forstadie, som kan være tilnærmelsesvis symptomfrit, og som er den egentlige årsag til inflammationen. Behandlingen er naturligvis mest effektiv og hurtigst, hvis den kan foretages forebyggende, altså inden tilstanden får lov til at udvikle sig til en egentlig frossen skulder. Behandlingen rettes mod at genoprette en normal muskel- og ledfunktion omkring skulderleddet og de øvrige omgivende led, som måtte være involverede (deriblandt nakke- og brysthvirvelsøjlen). Behandlingen består af ledfrigørende manipulationer, korrigerende øvelser samt specifik massage af de årsagsgivende muskler.

I tilfælde af allerede opstået inflammation af skulderleddet, er behandlingen stort set den samme, men noget mere konservativ (dvs. knap så ”aggressiv”) og der må forventes et længere behandlingsforløb.

Yderligere relevante spørgsmål angående frossen skulder eller forstadier dertil kan rettes til info@kiropraxis.dk