Central sensibilisering

I sidste indlæg om kroniske smerter forklarede vi, at smerte ikke er et signal der kommer fra et beskadiget væv i kroppen, men derimod en respons på sansninger – de såkaldte ’non-receptive’ signaler. Følsomheden af, hvornår en sansning opfattes som smerte afhænger altså af, hvordan hjernen opfatter situationen.

De fleste af os har måske oplevet, hvordan en let berøring, der forskrækker os, kan føles næsten smertefuld eller at en genkendt hård belastning kan udholdes. Vores hjerne regulerer altså hele tiden grænsen for, hvornår en stimulus tolkes som skadelig/truende, og denne regulering kan være mere eller mindre vellykket.

Som med andre egenskaber, kan smerteopfattelse trænes, men hvor en bedre muskelstyrke eller balance vil komme dig til gode, vil en større smerteopfattelse nok forværre de flestes situation. Dette kaldes central sensibilisering, og betyder at man får øget følsomhed af nervecellerne i rygmarven og i hjernen – noget af det, der ofte ligger til grund for kroniske smerter.

Årsagerne til denne øgede følsomhed er ikke fuldt forstået, og selvom nogen er mere disponerede for at få det end andre, kan det grundlæggende ske for de fleste.

Typisk bliver tilstanden udløst af en ’trigger’ – en episode, som kroppen opfatter som voldsom eller farlig, fx et trafikuheld, svær stress, psykisk traume, slem sygdom etc.

At kroppen begynder at opfatte ikke-skadelige signaler som smerte, kan være svært selv at opfatte – både fordi smerteopfattelse er personlig og svær at dele, og fordi vi kulturelt set har en overdrevet frygt for smerte.

Udredningen af central sensibilisering og udelukkelsen af anden alvorlig diagnose er en opgave vi i Kiropraxis er med til at løfte. Behandlingen af central sensibilisering er meget individuel og kompliceret. Der er ikke nogen kendt enkel og effektiv behandling, men forståelse for tilstanden og om hvordan vi håndterer den, er et skridt på vejen.

I Kiropraxis har vi dygtige kiropraktorer, der har gode kompetencer i at udrede central sensibilisering.

Vi tilbyder også kinesiologisk udredning af ubalancer i nervesystemet, funktionel neurologisk rehabilitering, central afspænding ved kranio-sakral terapi, og metakognitiv terapi.

Hvis du er nysgerrig på at lære mere om central sensibilisering, kan du se mere her: