Dynamisk helbred

Forebyggelse eller helbredelse. Hvad er relevant for dig?
Vores helbredstilstand er dynamisk og ved rettidig omhu kan vi gøre meget for den organisme som vi skal leve med hele livet. Gode råd fra diverse sundhedsmagasiner, sundhedsstyrelsen og diverse andre medier giver os viden som vi kan bruge til at optimere eller forbedre vores sundhedstilstand. Det kan være en jungle at finde rundt i. Nogle informationer er mangelfulde, andre helt misvisende og nogle brugbare for nogen mennesker, men ikke andre.

Forståelsen af, at vi har et ansvar for vores organismes tilstand, er heldigvis almindelig kendt, men man skal være ret proaktiv for at kunne følge med, alt imens vores livsstils-faktorer er i eksplosiv udvikling (fødevarer, stillesiddende livsstil ved skærm, stress, osv). Vores fysiologi er et produkt af 200 mil. års udvikling, men kan den følge med i forhold til moderne livsstilsfaktorer?

Ofte venter vi med at handle til vi er blevet syge
Der er forskel på HEALTHcare og DISEASEcare. Alt for ofte ender man først med at handle når man er blevet ’syg’. Men man bliver sjældent syg fra den ene dag til den anden (livsstilsrelaterede eller mere kroniske sygdomme/smerter). Det er oftest en længerevarende proces, hvor man kunne gribe ind tidligere og derved ende med decideret sygdom.

Nedenstående er en model over denne proces:

Fase 1 – Forebyggelse
Du har det godt, ingen tegn på at der er noget som ikke fungerer som det skal. God energi, mental skarphed, god regelmæssig søvn, ingen fordøjelsesproblemer eller tegn på svagt eller for voldsomt reagerende immunsystem og ingen fysiske gener. I denne tilstand er der forskellige ting man kan gøre for at vedligeholde. Det kan være i form af livsstil og kosttilskud.

Fase 2 – Dys-funktionalitet
Du har nogle forskellige symptomer som generer dig

• Du bliver måske oppustet ved forskellige fødevarer, har indimellem lidt halsbrand eller har ubehag på anden måde i forbindelse med fordøjelse
  • Dit blodsukker kontrolleres ikke så godt, så du bliver træt efter du har spist eller har en lidt for sød tand, eller du er følsom overfor lavt blodsukker og bliver ’hangry’.
  • Din nattesøvn er forstyrret, du føler dig ikke udhvilet når du vågner, du har svært ved at falde i søvn og/eller vågner flere gange om natten uden at der er en rigtig god forklaring på det
  • Du har måske ondt i kroppen flere dage efter træning, er længe om at restituere, ikke alene efter træning, men også efter skader. Måske har du kroniske smerter (dvs. smerter som du har haft vedvarende eller tilbagevendende i mere end 3-6 måneder).
  • Du bliver måske hyppigt syg, ikke nødvendigvis alvorligt, men oftere end andre
  • Du føler måske ikke at du kan komme dig efter en stressperiode, symptomerne forfølger dig i større eller mindre grad
  • Dit energiniveau er svingende, ofte oplever du ’hjernetræthed’, du har ikke det mentale overskud du er vant til
  • Du oplever kramper i muskulaturen, din hud er tør, du oplever hårtab, har kolde hænder eller fødder, dine ben føles tunge og dit blodtryk er lidt for højt

Er du så syg? Går du til lægen vil der måske blive taget nogle blodprøver eller andre test, men svaret er ofte: ’alt ser normalt ud så du skal ikke bekymre dig’. Så man er altså ikke syg, men nok heller ikke rigtig rask (læs: optimalt fungerende).

Det er i denne fase, at sygdom kan forebygges. For naturligvis er der et forstadie til sygdom, hvor man ikke er syg, men heller ikke rask. Livsstil (søvn, kost og motion) af den rigtige type og mængde (det er individuel og god rådgivning fra fagligt kompetente sundhedspersonale er en rigtig god ide, det er ikke altid at man kan læse sig til det i månedsmagasiner), og kosttilskud kan korrigere kroppens fysiologi, så man ’vender tilbage’ til fase 1.

Fase 3 – Sygdom
Har dysfunktionalitets-processen varet ved, ender du måske med at have en decideret sygdom. Man går kun yderst sjældent fra fase 1 til fase 3 fra den ene dag til den anden. Du er nu i en situation, hvor undersøgelsen hos egen læge eller speciallæge rent faktisk viser at du er syg. Du skal måske tage medicin, fordi livsstilsændringer og kosttilskud ikke er tilstrækkeligt. Det betyder ikke at livsstil og kosttilskud ikke vil støtte din organisme, de kan måske bare ikke stå alene (i en periode eller for altid). Livsstil og kosttilskud kan gøre noget ved det der var den ’oprindelige årsag’. Medicin og operation gør noget ved resultatet af at have sameksisteret med symptomerne i fase 2.

Vores anbefaling
Vi bærer et ansvar for den organisme som vi skal leve med hele livet. Vores råd er: Tag vare på din krop, med søvn, kost og motion samt rettidig omhu. Lyt til din krop og vær varsom med at bagatellisere de tegn den måtte give dig på dys-funktionalitet (fase 2).

Du vil her på siden kunne læse blogindlæg om hvad de forskellige symptomer kan være tegn på og om de 3 grundlæggende elementer i sund livsstil, søvn, kost og motion – gode råd, hvorfor det er vigtigt og nedslagspunkter i moderne forskning.