Kan stimulering af vagusnerven medføre smertelindring og mindske inflammation?

Vagusnerven er den længste og mest komplekse nerve i hele kroppen. Den forbinder hjernen med mange af kroppens vigtige organer, heriblandt tarmene, mavesækken, hjertet og lungerne. Forskning peger i retning af, at hvis man stimulerer vagusnerven, kan det påvirke hele kroppen positivt, blandt andet i forhold til vejrtrækning, mavesyreproduktion, fordøjelse, immunsystemet, inflammation og hjerterytme. Derudover kan stimulering af vagusnerven også have en gavnlig effekt på det mentale helbred, særligt hvis man har været eller er ramt af stress.

Stimulering af vagusnerven kan nedsætte symptomer

I et nyt og spændende studie fra 2019 fandt man, at hvis man stimulerede vagusnerven via dens forgrening til øret (‘cymba concha’), havde det en reducerende effekt på inflammationsmarkører i op til 24 timer. Dette gjorde sig gældende både hos raske mennesker samt hos patienter med leddegigt, som interessant nok rapporterede en følelse af smertelindring og generel symptomnedsættelse i hele syv dage efter behandlingen.

Kiropraxis arbejder med stimulering af vagusnerven

I Kiropraxis arbejder vi allerede med stimulering af vagusnerven på forskellige måder til forskellige mennesker, og vi synes derfor at ny forskning som dette er yderst interessant. Herudover forsøger vi at give hver enkel patient et indblik i deres egen situation, og lægger vægt på dialogen omkring, hvad man selv kan gøre for at bevæge sig i den rigtige retning.

Har du lyst til at lære mere om, hvordan du selv kan stimulere vagusnerven på bedste vis i forhold til din egen krop? Så spørg endelig ind til metoder og resultater næste gang du besøger os i klinikken.

Du kan læse et uddrag af forskningsrapporten her