Hjernerystelse

Motion efter hjernerystelse: Skal man holde sig i ro eller være fysisk aktiv?

Må man dyrke motion efter hjernerystelse? Omtrent 25.000 danskere udsættes hvert år for hjernerystelse, og godt og vel 10% får varige mén i større eller mindre grad. En hjernerystelse opstår, når hjernen, der er blød, på grund af en direkte eller indirekte skade bliver “rystet” uhensigtsmæssigt mod indersiden af kraniet, hvilket kan forårsage akutte smerter,

Motion efter hjernerystelse: Skal man holde sig i ro eller være fysisk aktiv? Read More »

Kan motion og træning hjælpe på posttraumatisk hjernesyndrom?

Et banebrydende behandlingsprogram for patienter, der lider af posttraumatisk hjernesyndrom, viser, at gradvis motion, i stedet for kun hvile, hjælper til at genoprette balancen i hjernens auto-reguleringsmekanisme, som styrer blodtrykket og blodforsyningen til hjernen. Ny tilgang til behandling af posttraumatisk hjernesyndrom Fysisk og kognitiv hvile er traditionelt, hvad læger ordinerer til patienter, der lider af

Kan motion og træning hjælpe på posttraumatisk hjernesyndrom? Read More »

Kan indtag af omega-3 hjælpe til rehabilitering efter en hjerneskade?

Behandling af hjernerystelse og hjerneskade, nærmere bestemt TBI (traumatic brain injury) er en stor klinisk udfordring. Hidtil har man ikke ved forskning og kliniske studier været i stand til at finde frem til en effektiv behandlingsstrategi, som involverer kombination af både beskyttelse af nervesystemet, håndtering af inflammation af nervevævet samt genopbygning af nervevævet. Ifølge nye

Kan indtag af omega-3 hjælpe til rehabilitering efter en hjerneskade? Read More »

Konsekvenserne af at have haft en hjernerystelse kan være temmelig udfordrende. De fleste får det bedre efter omkring 3-4 ugers hvile og behandling, men komplikationer og gener kan vare ved længe efter, at skaden er sket – i op til flere år. Et studie fra Københavns Universitet – Labour market attachment after mild traumatic brain injury:

KU: 43% af de som har haft en hjernerystelse er delvist uarbejdsdygtige 5 år efter Read More »